KWAŚNE DESZCZE
- 05.11.2024 08:39
- Na lekcjach chemii uczniowie zapoznali się z opadami atmosferycznymi zwanymi kwaśnymi deszczami. - Kwaśne deszcze to opady atmosferyczne o podwyższonej kwasowości, wywołane głównie emisją zanieczyszczeń do atmosfery, w szczególności tlenków siarki (SO₂) i tlenków azotu (NOₓ). W reakcji z wodą w atmosferze, te gazy przekształcają się w kwasy siarkowy (H₂SO₄) i azotowy (HNO₃), które następnie opadają na ziemię w postaci deszczu, śniegu lub mgły o niskim pH (poniżej 5,6). Kwaśne deszcze mają negatywny wpływ na środowisko naturalne oraz działalność człowieka. Przyczyny i skutki tego zjawiska można rozpatrywać na kilku poziomach.
Uczniowie poznali przyczyny kwaśnych deszczy, takie jak:
- Spalanie paliw kopalnych;
- Emisje przemysłowe;
- Transport samochodowy i lotniczy;
- Procesy naturalne.
Poznali skutki kwaśnych deszczy:
- Degradacja ekosystemów wodnych: Kwaśne deszcze zakwaszają jeziora, rzeki i inne zbiorniki wodne, co prowadzi do zmniejszenia różnorodności biologicznej, co powoduje zaburzenia w łańcuchu pokarmowym.
- Zubożenie gleb: Kwaśne opady niszczą struktury gleby, powodując wymywanie z niej ważnych składników odżywczych, takich jak wapń, magnez i potas.
- Uszkodzenie roślinności: Kwaśne opady mogą bezpośrednio uszkadzać liście i igły drzew, co obniża ich zdolność do fotosyntezy i wzrostu
- Zniszczenia budynków i pomników: Kwaśne deszcze przyspieszają procesy korozji i erozji materiałów budowlanych, zwłaszcza tych, które są wrażliwe na działanie kwasów, takich jak marmur, wapń, beton i metal. Przykładem może być uszkodzenie wielu europejskich zabytków architektury.
- Wpływ na zdrowie ludzi: Kwaśne deszcze same w sobie nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla ludzi, ale zanieczyszczenia, które je powodują, wpływają negatywnie na jakość powietrza. Mogą prowadzić do chorób układu oddechowego, takich jak astma, zapalenie oskrzeli czy inne choroby płuc.
- Zakwaszenie oceanów: Choć kwaśne deszcze nie są głównym źródłem zakwaszenia oceanów, które prowadzą do uszkodzenie raf koralowych i utrata wielu gatunków.
Agnieszka Cholewa
nauczyciel chemii
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły