Szkoła Podstawowa nr 51 w Szczecinie

Szkoła Podstawowa nr 51 w Szczecinie

im. prof. Stanisława Helsztyńskiego

5-latki

TERMIN: 25.03.2020 – 10.04.2020

 

DZIAŁ: WIOSNA PIĘKNA I RADOSNA

 

TEMAT 1: ZMIANY ZACHODZĄCE W PRZYRODZIE

 

1. Proszę obejrzeć z dzieckiem

Film na Youtube o przylocie ptaków. W oparciu o film wymień nazwy występujących w nich ptaków

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

 

2. Narysuj zapamiętane ptaki.

 

3. Zabawa ruchowa na powietrzu.

 

 

 

TEMAT 2: PIERWSZE WIOSENNE KWIATY

 

1. Film na Youtube o pierwszych wiosennych kwiatach

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

W oparciu o film wymień nazwy przedstawionych kwiatów .

Zapoznanie z wierszem pt. „Przebudzenie wiosny” – dostępny na stronie:  eduzabawy.com ;

              https://eduzabawy.com/wierszyki/agata-dziechciarczyk/przebudzenie-wiosny/

 

2. Zabawa ruchowa na powietrzu.

 

 

 

 

TEMAT 3: WIOSENNY ALBUM

 

1. Tworzenie albumu.

Wklejanie wykonanych wcześniej kwiatów z papieru kolorowego, wklejanie zdjęć kwiatów z kolorowych czasopism, codzienne wpisy za pomocą rysunku o stanie pogody (słońce, chmura, deszcz, itp.). Uzupełnianie albumu w ciągu kolejnych dni.

 

2. Zabawa ruchowa na powietrzu.

 

 

 

 

TEMAT 4: KONTYNUACJA WIOSENNEGO ALBUMU

 

1. Uzupełnianie albumu według własnej inwencji.

 

2. Powtórzenie wierszyka pt. „Przebudzenie wiosny”.

 

3. Ćwiczenie narządów artykulacyjnych: oblizywanie warg, wysuwanie języka do przodu i cofanie go, wysuwanie języka na brodę, nadymanie policzków, itp.

 

 

 

TEMAT 5: KIM JEST JUTRZENKA?

 

1.Uzupełnianie albumu według własnej inwencji.

Wysłuchanie bajki pt. „Jutrzenka”

www.bajkowisko.pl

https://www.youtube.com/watch?v=WLejhbha7u4

 

2. Próba odpowiedzi na pytania:

„Kim jest Jutrzenka?” , „Co spotkało bohaterów”, zachęcanie do swobodnego wypowiadania się.

 

 

 

DZIAŁ: ZWIERZĘTA NA WSI

 

 

TEMAT 1: ZWIERZĘTA W GOSPODARSTWIE

 

1.Proszę poszukać we własnej biblioteczce książeczki o omawianej tematyce – zapoznanie dzieci ze zwierzętami gospodarskimi.

 

2. „Zwierzęta w gospodarstwie”

Praca plastyczna: rysowanie i samodzielne wycinanie sylwetek zwierząt.

 

 

 

TEMAT 2: KACZUSZKI

 

1. Zabawa taneczna do muzyki pt. „Kaczuszki”

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

 

2. Zabawa z naśladowaniem i odgadywaniem odgłosów zwierząt gospodarskich.

 

3. Przypomnienie wiersza pt. „Przebudzenie wiosny”.

 

 

 

TEMAT 3: W KURNIKU

 

1. Rozmowa z dzieckiem na temat „Kto mieszka w kurniku?”

(kura, kogut, kurczaczki, skąd się biorą jajka, co to są grzędy, itp.)

 

2. „Kogut” – praca plastyczna

Rysowanie na kartce A4 koguta (można pomóc dziecku) i doklejanie z bibuły lub papieru kolorowego ogona i grzebienia.

 

 

 

DZIAŁ: WIELKANOC

 

 

TEMAT 1: Zwyczaje i tradycje świąteczne.

 

1. Po obejrzeniu filmu pt.  „Zwyczaje i tradycje Świąt Wielkanocnych”, proszę wymienić jakie mamy tradycje związane ze Swiętami Wielkanocnymi w Polsce.

https://www.youtube.com/watch?v=DgjNcFKnY7U

 

2. Przygotowanie zajaczka wielkanocnego wedlug  instrukcji podanej w filmie.

https://www.youtube.com/watch?v=A8agxSu4hNs

 

3. Przypomnienie wiersza pt. “ Przebudzenie wiosny”

 

 

 

 

TEMAT2 :  Pisanki, kraszanki.

 

1. „Wielkanocna pisanka” – przygotowanie pisanki zgodnie z instrukcja

https://www.youtube.com/watch?v=bKHunXK0WpQ

 

2. Zapoznanie sie z wierszem pt. “ Jak bazie kotki”

https://pl-pl.facebook.com/wierszowankiprzedszkolanki/posts/2119167488196759/

 

 

 

 

 

TEMAT 3: Przygotowujemy koszyczek wielkanocny.

 

1. „Wielkanocny koszyczek”- składanie wielkanocnego koszyczka z papieru.

https://www.youtube.com/watch?v=7znHmPZS0wU

 

2. Rozmowa z dzieckiem na temat zawartości Wielkanocnego Koszyczka opartej na dowolnym źródle.

 

3. Przypomnienie wiersza pt. “ Przebudzenie wiosny”

 

 

 

TEMAT 4-5:  Wielkanoc w moim domu.

 

1. „Świąteczne porządki” – prace porządkowo – gospodarcze w domu, pomoc rodzicom.

 

2. Zabawa pt. “ Rysowanie na plecach”

Dziecko rysuje na plecach rodzica I odwrotnie prosty obrazek, odgadywanie rysunkow.

 

 

Zachęcamy rodziców w miarę możliwości do pobierania darmowych pomocy ze strony eduzabawy.com.

 

 

 

 

TERMIN: 14.04.2020 – 17.04.2020

 

Drodzy Rodzice, rozumiemy sytuację w której się znajdujecie, dlatego też nie chcemy obarczać Was dodatkowymi obowiązkami. Prosimy jednak w miarę możliwości o realizacje jednej aktywności dziennie. Trzymamy za Was kciuki, życzymy zdrowia.

Nauczycielki grup.

 

DZIAŁ: DBAMY O PRZYRODĘ

 

1.Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu, ”Co to za zapachy?”

Dzieci z zawiązanymi oczami wąchają różne zapachy np. perfumy, czosnek, odświeżacz do    powietrza, cytrusy, cebule itp. Próbują odgadnąć co to za zapach i odpowiedzieć na pytania:

 

Czy zapach jest przyjemny?

Który zapach jest bardzo mocny, a który słaby ?

Czy wszystko co pięknie pachnie można zjeść ?

Jaki jest Twój ulubiony zapach ?

 

Druga część zabawy polega na tym aby przy każdym zapachu dziecko położyło karteczkę zieloną, jeśli zapach jest ładny, czerwoną jeśli jest nieprzyjemny. Następnie dziecko może policzyć karteczki zielone i czerwone porównując, których jest mniej lub więcej ( utrwalanie pojęć ”mniej”, ”więcej”, kształtowanie umiejętności liczenia.

 

2. Postaraj się narysować kwiat, przedmiot, który Twoim zdaniem pachnie najładniej.

 

3. Ćwiczenia ortofoniczne z wykorzystaniem wiersza B. Szelągowskiej pt. ” Dbamy o przyrodę” .

Drogi rodzicu, proszę przeczytaj wiersz dziecku a fragment tekstu: Sia, sio,siu, sia, sio, si-jakie śliczne mamy dni powtórzcie wspólnie ( ćwiczenia logopedyczne, usprawniające narząd mowy).

https://pl.search.yahoo.com/search?fr=mcafee_uninternational&type=E210PL91105G0&p=WIERSZ+B.+SZEL%C4%84GOWSKIEJ+DBAMY+O+PRZYRODE

 

4. Wybierz proszę dowolną kartę pracy ( jeśli jest  możliwość wydrukowania) o tematyce wiosennej i uzupełnij https://drive.google.com/file/d/19D-T9MbMn2oxhFhqiQEm17r9K0v7A_iT/view

 

 

TEMAT : „Ruch to zdrowie” (Monika Kasińska)

 W ramach realizacji Innowacji pedagogicznej „W kręgu zawodów” zapoznanie z zawodem trenera.

 

1. Ćwicz sprawność ruchową wraz ze Świeżakami.

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

 

2. Obejrzyj film i odpowiedz na pytania zawarte w filmie.

https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY

 

3. Rodzicu przeczytaj dziecku poniższy tekst o pracy trenera piłki nożnej.

Trener piłki nożnej pokazuje dzieciom, jak się trenuje, na czym polega gra w piłkę nożną i jak szanować przeciwnika z innej drużyny. Trener prowadzi rozgrzewkę zawodników i do niego należy decyzja, kto na jakim stanowisku zagra. Trener wprowadza odpowiedni dobór zabaw i ćwiczeń. Powinien mieć właściwe podejście do zawodników między innymi poprzez motywowanie, nagradzanie i chwalenie podopiecznych. Chcąc zaszczepić u dzieci zamiłowanie do piłki nożnej trener pokazuje im, co mogą osiągnąć poprzez systematyczne treningi.

Trener ćwiczy nie tylko z dziećmi, ale z dorosłymi też.

 

Dodatkowe informacje i zdjęcia poniżej

http://pilkanoznadladzieci.pl/rola-trenera-w-treningu-dzieci/

 

Na podstawie tekstu i zdjęć odpowiedz na pytanie:

Czym zajmuje się trener piłki nożnej?

Trener piłki nożnej ćwiczy z dziećmi umiejętności sportowe. Uczy ich jak grać w piłkę nożną, ale uczy także szacunku do przeciwnika.

 

4. Obejrzyj poniższy film, a dowiesz się czym zajmuje się trener koszykówki.

Koszykówka to dyscyplina sportu polegająca na zespołowej grze i trafieniu piłką do kosza.

https://www.youtube.com/watch?v=rqYdeY8W74M&t=5s

 

5. Zapoznaj się z rodzajami piłek do uprawiania różnych rodzajów sportu.

https://www.youtube.com/watch?v=JnOUwWyqHvU

 

6. DLA RODZICÓW:

Poznaj motywatory do dalszej pracy w postaci pochwał słownych w różnych obszarach rozwoju dziecka (WARTO STOSOWAĆ TE POCHWAŁY W RÓŻNYCH SYTUACJACH)

http://www.pozytywnycoaching.com/2017/12/co-dzieci-chca-syszec-od-swoich-trenerow.html

 

7. Ćwicz rzuty do celu podczas zabawy.

Dziecko wraz z rodzicem przygotowuje miejsce zabawy (miska/wiadro i piłka). Dziecko próbuje wrzucić pilkę do wiadra lub miski. Za każde trafienie zdobywa punkt.

Do rodziców: Warto stosować poznane w punkcie 6 motywatory słowne podczas tej zabawy.

 

8. Zaproś rodziców do zabawy ruchowej przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=I2WWpt_n9Is

 

9. Pokoloruj obrazek według własnego pomysłu

Kolorowanki do wyboru:

https://drukowanka.pl/kolorowanka/dzieciaki-cwicza/

https://drukowanka.pl/kolorowanka/mecz-koszykowki/

 

 

 

TERMIN: 20.04.2020 – 24.04.2020

 

DZIAŁ: PORZĄDKI W OGRÓDKU ( BALKONIE)

 

1. Zabawa w ogrodzie ( Jeśli nie ma takiej możliwości można wykonać ją na balkonie lub w domu).

Spróbuj razem z rodzicami zasiać nasiona wybranej rośliny w ogrodzie lub doniczce.

Tutaj znajdziecie małą podpowiedź https://www.youtube.com/watch?v=WqUG3DAtC34

Po skończonej pracy, będziesz mógł obserwować wzrost rośliny. Postaraj się dostrzec czy wybrana przez Ciebie roślina woli słońce, czy jednak lepiej czuje się w cieniu. Możesz oczywiście udekorować doniczkę według własnego pomysłu.

 

2. Utrwalanie umiejętności  liczenia.

Obejrzyj poniższy film. Następnie spróbuj policzyć np. swoje zabawki.

https://www.youtube.com/watch?v=BIPXadxKvZA

 

3. Kształtowanie motoryki małej

Drogi rodzicu, wysyp proszę na kartkę papieru ryż lub kasze , na tak przygotowanej powierzchni dziecko może rysować palcem dowolne wzory i kształty.

 

4. Zaśpiewajmy wspólnie

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

W czasie piosenki staraj się ruchem odwzorowywać tekst piosenki np. maszeruj w miejscu.

 

5. Dnia 22 kwietnia jest Międzynarodowy Dzień Ziemi.

Zobacz jak możesz zadbać o naszą planetę. Po obejrzeniu odpowiedz na poniższe pytania.

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Czy zapamiętałeś kolory pojemników na śmieci ? Potrafisz powiedzieć, który kosz jest na plastik ?

 

 

 

Poniżej przedstawiamy kilka dodatkowych propozycji zabaw, które mogą państwo wykonać razem z dziećmi.

Propozycje zabaw w domu (  w obecnej sytuacji z rodzicami, rodzeństwem,opiekunami):

 

1. „Zabawy z rolką przy muzyce”
– Poznawanie właściwości rolek (Jaka jest rolka?, czy jest twarda czy sprężysta?, czy ma zapach?, co można zrobić z rolką?, jak wygląda świat widziany przez rolkę?, zawołaj przez rolkę?, jakie odgłosy wydaje rolka?)
– Zabawy z rolką przy muzyce: dzieci siedzą w kole w pewnej odległościom siebie, wykonują polecenia;
toczenie rolki do przodu i z powrotem raz ręką prawą, raz lewą,
toczenie rolki na boki raz ręką prawą, raz lewą
toczenie rolki dookoła siebie
– dzieci siedzą naprzeciwko siebie, wykonują polecenia;
wzajemne toczenie rolki do siebie naprzemiennie ręką prawą i lewą
przedmuchiwanie rolki w stronę partnera
– „Taniec z rolką” – improwizacja ruchowa do wybranej muzyki
– „Rolkowa  orkiestra” – tworzenie orkiestry z wykorzystaniem rolek różnej długości igrubości do ulubionej muzyki.

„Co możemy zrobić z rulonu” – plastyczne propozycje dzieci
– ozdabianie rulonu wałeczkami plasteliny (pojemnik na kredki, wazonik)
– wykonanie z rolki wałka do malowania (owinięcie rolki nitką), malowanie wałka farbą i  wałkowanie w różnych kierunkach- pionowo, poziomo, skośnie.

 

2. „Niezwykłe guziki”

Pomoce: kolorowe, różnego kształtu guziki, kartoniki.
– dz. segreguje guziki według kolorów i liczy je każdym zbiorze osobno,
– dz. porównuje liczebność wyodrębnionych zbiorów przez liczenie i łączenie w pary,
– dz. ustala gdzie jest więcej, gdzie jest mniej, gdzie jest tyle samo
– zabawa „Co się zmieniło?”,
– taniec z guzikiem – improwizacja ruchowa z guzikiem, dzieci kładą guzik na głowie, na ramieniu, dłoni i wykonują taniec wg własnego pomysłu
– guzikowe dyktando – układanie guzika na kartce papieru wg poleceń, np. połóż guzik w prawym górnym rogu kartki, pośrodku kartki
Ekspresja plastyczna „Guzikowe obrazki” – tworzenie obrazków z guzików.

 

Dziękujemy za współpracę.

Nauczycielki grup Biedronek i Lisków.

 

 

 

TERMIN: 27.04.-30.04.2020

 

DZIAŁ: „JESTEM POLAKIEM”

 

 

TEMAT 1: „MÓJ DOM”

 

1. „ Mamy różne domy”

Proszę obejrzyj film oraz wymień rodzaje domów jakie znasz.

https://www.youtube.com/watch?v=pIJ1AL4rH7A

 

2. „ Mój dom” – praca plastyczna.

Poproś rodzica o pomoc przy wykonaniu dowolną techniką pracy plastycznej przedstawiającej Wasz dom.

 

 

 

TEMAT 2: „ SYMBOLE NARODOWE POLSKI”

 

1. „ Jestem Polakiem” 

Poproś rodzica o przeczytanie tekstu legendy „ O Lechu, Czechu i Rusie”. Zastanów się jakie mamy symbole narodowe Polski. Poproś dorosłego o wytłumaczenie pojęć, których jeszcze nie rozumiesz.

Dawno temu plemiona Słowian zamieszkiwały dalekie krainy. Żyli w dobrobycie i w zgodzie z sobą. Na czele trzech największych i najpotężniejszych rodów stali trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Ludzie cieszyli się z wielkiej mądrości swych przywódców, a dobrobyt jaki nastał za ich panowania spowodował, iż plemiona słowiańskie znacznie się rozrosły. Niestety wraz ze wzrostem ilości ludności zaczęło brakować ziaren z pobliskich pól, zwierzyny w lasach oraz ryb w rzekach. Ludzie zaczęli obawiać się głodu. Bracia dostrzegli ten problem i postanowili naradzić się co można z tym zrobić. Długo debatowali, aż w końcu postanowili poszukać nowych ziem dla swoich rodów. Na drugi dzień zwołali swoje rodziny i przyjaciół i obwieścili co postanowili. Początkowo ludziom nie spodobał się pomysł braci, ale zaufali ich mądrości i decyzjom. Najbliższe dni rody spędziły na przygotowaniach do wyprawy. Pakowali swój dobytek i wznosili modły do swoich bóstw o powodzenie poszukiwań nowych ziem. Przyszedł w końcu dzień w którym opuścili swoje domostwa. Przodem jechali zbrojni, aby sprawdzać jakie niebezpieczeństwa czekają wędrowców. Za wojami jechały wozy ze starcami, kobietami i dziećmi oraz całym dobytkiem rodów słowiańskich. Na końcu jechał znów mały oddział straży, aby zapewnić bezpieczeństwo podróżników również za ich plecami. Droga była ciężka. Czasem trzeba było przebrnąć rwące rzeki, czasem przepędzić atakujące watahy wilków lub dzikich plemion. Czasem podróżujący musieli przedzierać się przez gęste puszcze, w mrokach których czaiły się tajemnicze stwory. Słowianie ufali jednak swoich przywódcom Lechowi, Czechowi i Rusowi, a dla ich wsparcia jeszcze mocniej modlili się do swoich bóstw i uparci dążyli przed siebie. Po wielu tygodniach znaleźli się wśród bezkresnych, żyznych równin, wśród których błyszczały w słońcu wody wielu rzek. Podczas postoju Rus rzekł do braci:

– Moi ludzie są już zmęczeni podróżą. Czujemy, iż te stepy są nam pisane i tu będzie nasz dom. Tu zostaniemy i założymy naszą osadę. Lech i Czech pożegnali się z bratem, przysięgli, że jeszcze kiedyś się spotkają i ruszyli w dalszą podróż. Postanowili ruszyć za słońcem stojącym w zenicie, gdyż starszy z braci Czech lubił ciepło dawane przez promienie słoneczne. Po wielu dniach podróży dotarli do wielkiej góry. Rozbili obóz u jej stóp. Przyszedł wtedy Czech do Lecha i tak mówi:- Wiesz dobrze jak kocham słońce, a z tej góry będę miał bliżej do jego promieni. Ziemie są tu bardzo urodzajne. Tu zostaniemy i założymy osadę dla mego ludu. Trudno było Lechowi opuścić brata, ale wiedział, że w końcu i on znajdzie swoje miejsce. Po kilku dniach pożegnał Czecha, przypomniał o przysiędze jaką złożyli jeszcze z Rusem, iż pewnego dnia się spotkają i ruszył w dalszą podróż. Po wielu dniach rozbili obóz i zaczęli przygotowywać posiłek. Lech rozejrzał się po okolicy. Ujrzał rzeki pełne ryb, bory pełne zwierzyny i ziemie nie mniej żyzne jak te Czecha i Rusa. Spojrzał na swoich ludzi, dostrzegł ich zmęczenie ciągła podróżą i tak do nich przemówił. – Nadszedł kres naszej podróży. Czuję, iż to jest nasze miejsce i tu powinniśmy zostać. Tu założymy naszą osadę. Ludzie ucieszyli się bo byli już bardzo strudzeni, jednak pragnęli, aby bóstwa dały im znak, iż jest to faktycznie koniec ich podróży. W tym też momencie gdzieś z góry rozległ się głośny okrzyk. Słowianie unieśli głowy, aby zobaczyć skąd on dobiega i ujrzeli wielkiego białego orła lądującego w gnieździe na szczycie ogromnego dębu. Widok zapierał dech w piersiach. Biel piór ptaka odcinała się pięknie na tle czerwieni nieba i zachodzącego właśnie słońca. Nikt nie miał wątpliwości, iż jest to znak na który czekali. W miejscu w którym rozbili obóz zbudowano gród. Na cześć ptaka, który zakończył ich wędrówkę nadano osadzie kształt orlego gniazda i nazwano Gnieznem, zaś biały orzeł na tle czerwieni stał się godłem rodu Lecha, a później całego państwa polskiego, któremu ów ród dał swój początek.

 

2. Proszę wymienić jakie znacie symbole narodowe i wybrany narysować.

 

 

 

 

TEMAT 3: „Mazurek Dąbrowskiego”

 

1. Hymn Polski

Poproś rodzica by przeczytał tekst hymnu narodowego Polski, a później go razem zaśpiewajcie. Zastanów się jaka powinna być prawidłowa postawa podczas śpiewania hymnu Polski?

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

 

Jeszcze Polska nie zginęła,

Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

Będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem.

Jak Czarniecki do Poznania

Po szwedzkim zaborze,

Dla ojczyzny ratowania

Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem.

Już tam ojciec do swej Basi

Mówi zapłakany

– Słuchaj jeno, pono nasi

Biją w tarabany.

Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem

 

 

 

TEMAT 4: “Dzień w ruchu”

1. Dowolna zabawa ruchowa według inwencji rodzica na świeżym powietrzu.

 

 

 

 

TERMIN: 04.05.2020 – 08.05.2020

 

DZIAŁ:  “W ŚWIECIE ZABAWEK”

 

 

TEMAT 1:  “WESOŁE ZABAWKI”

 

1. Zabawa ruchowa do muzyki „Taniec zabawek”, wg inwencji rodzica

 

2. Zabawa słowna „Przygody zabawek”

Dziecko opowiada historię związaną ze swoją zabawką ( rodzic może pomóc rozpocząć opowiadanie  od słów np. „pamiętasz od kogo dostałeś…, pamiętasz jak twój miś się zgubił’’

 

3. „Zabawka i jej cień”

Rozpoznawanie zabawki na podstawie rzucanego przez nią cienia

 

 

 

TEMAT 2: “PROJEKTUJEMY ZABAWKI”

 

1.Zabawa ruchowa „Taniec zabawek”

 

2. Zabawa dydaktyczna „Której zabawki brak na stole?”

Spośród kilku zabawek chowamy jedną, dziecko ma rozpoznać którą schowaliśmy.

 

3. „Moja zabawka”

Projektowanie i własnoręczne wykonanie zabawki np. może to przybornik na kredki.

 

 

 

 

TEMAT 3: “PORZĄDKUJEMY ZABAWKI”

 

1. Ćwiczenia gimnastyczne przy muzyce.

 

2. Porządkowanie zabawek

Układanie na półkach w pokoju, być może znajdziecie te, którymi się już nie bawicie a macie chęć je oddać innym dzieciom.

  • „Ile mam zabawek?”- przeliczcie swoje zabawki, określcie jakiego są koloru

 

 

 

 

TEMAT 4: “MOJA WYMARZONA ZABAWKA”

 

1. Ćwiczenia ruchowe.

 

2. Zabawka.

Swoją wymarzoną zabawkę wycinamy z papieru kolorowego, można ozdobić bibułą,makaronem, koralikami, wszystkim co macie w domu. Naklejamy na kartkę sztywnego papieru, może to być także zabawka przestrzenna.

 

 

 

TEMAT 5: “TEATRZYK W NASZYM DOMU”

 

1. Przypomnijcie sobie zabawy z przedszkola lub inne, które znacie i spróbujcie „wciągnąć” w nie rodziców.

 

2. „Pokaż różnice”

Narysujcie dla rodziców dwa pozornie identyczne obrazki, jednak jeden od drugiego musi się różnić kilkoma szczegółami. Poproście rodziców, aby odnaleźli różnice. Zamieńcie się później rolami.

 

3. „Rodzinny teatrzyk”

Na podstawie znanej bajki urządźcie krótkie przedstawienie dla  rodziców. Przygotujcie aktorów- zabawki lub jeśli macie pacynki, kurtynę, bilety oraz  miejsca dla widowni.

 

 

Drodzy rodzice,

Prosimy o przesłanie zdjęć jednej pracy waszych pociech  z danego tygodnia na adresy mailowe podane przez panie z lisków i biedronek.

 

                                                             ŻYCZYMY WESOŁEJ ZABAWY !

 

 

 

 

TERMIN: 11.05.2020 – 15.05.2020

 

 

TEMAT 1:  POSŁUCHAJ BAJECZKI

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem rekwizytów np. piłki, woreczka, klocka.
  2. Słuchanie dowolnej bajki czytanej przez rodzica.
  3. Próba opowiedzenia przez dziecko treści wysłuchanej bajki.

 

 

 

 

TEMAT 2: JAKA TO KSIĄŻKA ?

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Baśniowy skarb” – rodzic chowa „ skarb” i posiłkując się słowami: na prawo od, na lewo od, dalej, bliżej, na wprost – naprowadza dziecko na właściwy trop.
  2. „ Jaka to książka?”- na podstawie kilku szczegółów z wybranej przez rodzica książki, dziecko odgaduje jej tytuł, możecie oczywiście bawić się zamiennie.
  3. Ćwiczenia ruchowe przy muzyce.

 

 

 

 

TEMAT 3: POSTAĆ Z MOJEJ KSIĄŻKI

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Zgadnij jaka to bajka” (kalambury) –za pomocą gestów pokazujecie o jaką bajkę lub postać chodzi.
  2. „ Postać z mojej książki”- praca plastyczna wykonana dowolną techniką (techniki można ze sobą łączyć np. postać narysowana kredką i naklejony na nią kostium z bibuły lub materiału, włosy z włóczki itd.)
  3. Ćwiczenia ruchowe przy muzyce lub na powietrzu

 

 

 

 

TEMAT 4: W BAJKOWYM TEATRZE

 

  1. Poszukajcie w szafie swojej, rodziców różnych części garderoby (oczywiście za ich zgodą lub wspólnie) i spróbujcie przebrać się za jakąś bajkową postać. Namówcie na to też rodzica. Może się uda.
  2. W gotowych strojach odegrajcie teatrzyk używając tekstów Waszych postaci (rodzic może posiłkować się książką np. w stroju słonia, przeczyta wierszyk pt. „Słoń Trąbalski” J. Tuwima.

 

 

 

 

TEMAT 5: DBAM O SWOJE KSIĄŻKI

 

  1. Zabawa ruchowa przy muzyce „Utrzymaj piłkę” (piłka między dziecko, a rodzica na wysokości brzucha i tańczymy na rozłożonej gazecie. Nie wolno poza nią wyjść stopami).
  2. „Moja kukiełka” – praca przestrzenna (wystarczy rolka po papierze toaletowym ozdobiona wg. własnej inwencji, do rolki przyczepcie patyk np. do szaszłyków).
  3. Porządkowanie, jeśli trzeba to sklejanie zniszczonych książeczek. PAMIĘTAJ KSIĄŻKA TO TWÓJ PRZYJACIEL, DBAJ O NIĄ.

 

DRODZY RODZICE! PAMIĘTAJCIE O CODZIENNYM WYKONYWANIU Z DZIEĆMI ZADAŃ Z ZESZYTÓW ĆWICZEŃ.

 

 

 

              

 

 

TERMIN: 18.05.-22.05.2020  oraz  25.05.-29.05.2020

 

DZIAŁ:  DBAMY O ZIEMIĘ

 

 

PONIEDZIAŁEK 18.05 :  KŁOPOTY ZIEMI

 

  1. „Literki”– zabawa dydaktyczna (wybierzcie przedmioty ,których nazwy zaczynają się na różne litery, zgromadźcie je w jednym miejscu. Rodzic wymawia na głos np. „ K”. Dziecko musi szybko odnaleźć przedmiot zaczynający się na tą literę , powiedzieć co to za przedmiot i do czego służy ,następnie odkłada go na bok.

 

  1. Kłopoty Ziemi”- rozmowa z dzieckiem na temat zanieczyszczenia naszej planety, powietrza, co się do tego przyczynia.

 

  1. Dokończ zdanie”- zabawa słowna (rodzic rozpoczyna zdanie np. Babcia Ala poszła do…Dziecko je kończy wg własnej wyobraźni.

 

 

 

WTOREK 19.05 : GDZIE LEŻY NASZ KRAJ?

 

  1. Zabawa ruchowa do muzyki „Zwierzaki” (dziecko naśladuje przez kilka- kilkanaście sekund ruchy zwierzątka, którego nazwę wypowie na głos rodzic np. skacz jak zajączek, idź ciężko jak słoń).

 

  1. „Co to są wsie, miasta, państwa, kontynenty”? – obejrzyjcie z dzieckiem atlas, spróbujcie odpowiedzieć na postawione pytania, nauczcie nazw kontynentów i ich położenia. Odszukajcie Polskę na mapie świata.

 

  1. „ Wybieram liczbę”- utrwalcie z dzieckiem liczby, które zna, może je zapisać. Na kartce papieru dziecko rysuje wybraną liczbę i ozdabia ją dostępnymi materiałami plastycznymi.

 

 

 

 

ŚRODA 20.05 : NASZA PLANETA ZIEMIA

 

  1. Zabawa ruchowa „Sprzątamy świat”-porozrzucajcie różne przedmioty na podłodze (może to zrobić dziecko, na pewno się z tego ucieszy). Dziecko w rytm muzyki biega, podskakuje, a gdy muzyka ucichnie, musi przez ten czas pozbierać jak najwięcej „śmieci”, które zagrażają naszej planecie.

 

  1. „Nie śmiecimy” – rozmowa z dzieckiem o niezaśmiecaniu Ziemi, o tym, aby odpady wyrzucały do kosza a nie na ulicę. Wytłumaczcie dlaczego to takie ważne.

 

  1. „Czystość wokół nas”-praca plastyczna ( najlepiej na większym arkuszu papieru narysujcie lub namalujcie czysty i szczęśliwy las, łąkę pełną kwiatów a nie śmieci oraz zadowolone zwierzęta.

 

 

 

 

CZWARTEK 21.05: SEGREGACJA ODPADÓW

 

  1. „Co się stanie jeśli…”- zabawa słowna twórcza (rodzic zaczyna wypowiedź a dziecko ją kończy wg własnej wyobraźni, można bawić się przemiennie).

 

  1. Oglądamy film lub jeśli ktoś ma to czytamy książeczkę na temat segregacji śmieci. Rodzic sprawdza czy dziecko dobrze zapamiętało, do czego używamy poszczególnych pojemników, następnie odwracamy role.

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

 

  1. „ Segreguję śmieci”- praca plastyczna ( dziecko wycina z papieru kolorowego prostokąty w kolorach pojemników do segregacji. Nakleja je na kartkę. Rodzic na małych karteczkach zapisuje SZKŁO, PLASTIK itp. Wspólnie dopasujcie napisy do odpowiednich pojemników. Dziecko je przykleja.

 

 

 

 

PIĄTEK 22.05 : RECYKLING- CO TO JEST?

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne przy muzyce (rodzice mogą ćwiczyć z dzieckiem):

 5 przysiadów i 5 skłonów i już jesteś królem domu,

3podskoki, 2 wymachy i już ubaw masz po pachy!

 

  1. „Recykling”- rozmowa na temat wykorzystania odpadów i sposobów ich przerobienia. ( link do filmu :

  1. Przeczytajcie dziecku wierszyk:

POSEGREGUJ SWE ODPADY,BO PRZYRODA NIE DA RADY.

CZY BUTELKA, CZY PAPIEREK, KAŻDE MA SWÓJ KONTENEREK.

GDY ODPADOW MASZ BEZ LIKU, UMIEŚĆ SZYBKO JE W ŚMIETNIKU.

POSEGREGUJ JE DOKŁADNIE, NIECHAJ NIC CI NIE WYPADNIE!

 

Spróbujcie go kilkakrotnie powtórzyć dla utrwalenia właściwych zachowań.

 

 

 

 

PONIEDZIAŁEK 25.05 : OSZCZĘDZAMY WODĘ

 

  1. „Jak się czuję gdy…”- rozmowa z dzieckiem na temat jego samopoczucia, gdy wokół siebie ma porządek i bałagan. Porównajcie to z „samopoczuciem” Ziemi.

 

  1. „Oszczędzamy wodę”- rozmowa z dzieckiem na temat panującej suszy, zachęćcie do oszczędzania wody w waszym domu służcie własnym przykładem.

https://www.youtube.com/watch?v=p0Nr-A7ElxQ

 

  1. „Czysta i brudna woda.”- praca plastyczna (pomalujcie 2 kartki niebieską farbą. Następnie z białego papieru i szarego, wytnijcie kształt kropel wody. Naklejcie białe na jedną kartkę a szare na drugą. Która wam się bardziej podoba ?).

 

  1. „Dlaczego woda jest brudna”?- porozmawiajcie o tym po przeczytaniu tego wierszyka pt. „ Woda”

PŁYNIE W RZECE WODA BYSTRA, PŁYNIE SOBIE, PŁYNIE CZYSTA.

SKĄD WYPŁYWA, DOKĄD ZMIERZA? JAK DŁUGO JUŻ CZAS NA ZIEMI ODMIERZA?

WYPŁYNĘŁA ZE ŹRÓDEŁKA, PŁYNIE HEN DO MORZA.

PO DRODZE OMIJA MIASTECZKA, WIOSKI, OSADY, POMORZA.

UŻYŹNIA GLEBĘ, DAJE POKARM ROŚLINOM,

POI ZWIERZĘTA, GASI LUDZKIE PRAGNIENIE,

W GORĄCE DNI DAJE OCHŁODĘ,

A MY ZANIECZYSZCZAMY TEN SKARB- WODĘ.

OKAZUJĄC NIEWDZIĘCZNOŚĆ ZA TEN DAR,

SAMI RYZYKUJEMY SKRYCIE.

JEŚLI ZAPRZEPAŚCIMY TEN SKARB – MOŻEMY STRACIĆ ŻYCIE.

 

 

 

WTOREK 26.05 : WODNY EKSPERYMENT

 

  1. „Wiosłujemy”- zabawa ruchowa przy muzyce (dziecko siedzi na podłodze, nogi wyciągnięte, wykonuje ruchy rękoma- tak jak przy wiosłowaniu, pochylając się do przodu i odchylając do tylu).

 

  1. Opowiadanie Barbary Szelągowskiej pt. „Oszczędzajmy wodę dbajmy o przyrodę”.

Ada, podobnie jak inne dzieci codziennie w przedszkolu myła zęby.  Wyjęła  pastę i szczoteczkę, odkręciła kran. Zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem. Kubeczek stał bezczynnie obok.

– Ado, prosiłam cię już wiele razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów- powiedziała pani.- Każdy z nas powinien oszczędzać wodę, po to przecież mamy kubeczki.

– Znowu zapomniałam- westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody, tylko troszeczkę.

– Tylko tak ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody.- Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby- powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.

– Skończyłam! Zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę do sali. Wszystkim dzieciom rozdała kubeczki.

-A teraz kolejno nabierajcie wody z miski do swoich kubeczków.

-Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem.- Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody?

– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie zużywasz tyle wody ile cała nasza grupa.

– To ja już na pewno się poprawie, obiecuję.

– Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.

– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody- zawołała Kasia.

– Owszem, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie jak i zwierzęta potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.

– w takim razie, w domu też zacznę oszczędzać wodę – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.

 

A jakie wy, znacie sposoby oszczędzania wody? Porozmawiajcie o tym z rodzicami i wyraźcie te sposoby rysunkiem.

 

  1. „Wodny eksperyment”- jeśli tak jak Ada macie problem z oszczędzaniem wody, spróbujcie pod kontrolą rodzica zrobić eksperyment z przedszkola Ady.

 

 

 

 ŚRODA 27.05 : CO PŁYWA, A CO TONIE ?

 

  1. Ćwiczenie oddechowe : spróbujcie nabrać dużo powietrza, zatkajcie nos i usta. Ile sekund wytrzymacie? Powtórzcie ćwiczenie 3 razy.

 

  1. „ Co pływa, a co tonie?”- z pomocą rodzica nalejcie wody do małej miski (aby nie marnować zbyt dużo wody!). Wyszukajcie różne przedmioty, które można zamoczyć i wrzucajcie je po kolei do wody. Zwróćcie uwagę, który utrzyma się na powierzchni, a który nie. Zastanówcie się dlaczego

 

      3. Literowa układanka

– rodzic zapisuje (znane dziecku litery)lekko ołówkiem, dziecko pisze po śladzie, odczytując kolejne litery. Może z tych liter ułożycie wyrazy?

 

 

 

 

CZWARTEK 28.05 :  KTO JEST PRZYJACIELEM PRZYRODY ?

 

  1. Na dzień dobry, „Piosenka ekologiczna”- po wysłuchaniu porozmawiajcie z dzieckiem na temat utworu. Pośpiewajcie wspólnie.

https://www.google.com/search?q=link%3Ahttps%3A%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3F+V%3DpRNtFXew_VE&rlz=1C1PRFI_enPL896PL897&oq=link%3Ahttps%3A%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3F++V%3DpRNtFXew_VE&aqs=chrome..69i57j69i58.984j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

  1. „Morska przygoda”- praca plastyczna (na kolorowej kartce narysujcie ołówkiem bardzo prosty statek. Teraz trzeba go delikatnie i precyzyjnie wydzierać- nie można używać nożyczek. Naklejamy go na kartkę papieru. Dorysowujemy odpowiednie otoczenie.

 

  1. „Morskiej przygody ciąg dalszy”- porozmawiajcie na temat podróży, przypomnijcie sobie wspólne wycieczki, pooglądajcie zdjęcia. Wzbogacanie słownika dziecka o pojęcia związane z wodą, morzem (statek- jak wygląda praca na statku, kto to jest marynarz, co to jest kotwica, port itp.)

 

 

 

 

 

PIĄTEK 29.05: MAŁY EKOLOG – OBIETNICA

 

1.Gabriela Skrzypczak „ Obietnica”- przeczytajcie a następnie spróbujcie nauczyć dziecko wiersza. Warto by pamiętało o ważnych rzeczach, które zawarła w wierszu autorka :

MY MALI STRAŻNICY PRZYRODY,

ZIEMIO! DZIŚ OBIECUJEMY TOBIE :

CHRONIĆ TWE POLA I ŁĄKI,

DBAĆ O ŻUKI I BIEDRONKI,

CHRONIĆ TWE MORZA I WODY,

NIE ZANIECZYSZCZAĆ PRZYRODY.

DBAĆ O ZWIERZĘTA, ROŚLINY,

NIE ZNĘCAĆ SIĘ NAD NIMI.

KARMIĆ, POIĆ, PODLEWAĆ,

WCIĄŻ SADZIĆ MŁODE DRZEWA.

ABY, GDY ODEJDZIEMY –

ZIEMIA NADAL ISTNIAŁA

I SWYM WYGLĄDEM  –

WSZYSTKIM – RAJ PRZYPOMINAŁA.

 

  1. „Mały ekolog”- to order, który wykonuje rodzic dla dziecka za wspaniałą postawę i wiedzę o ekologii, ale UWAGA ! – dziecko musi słownie wyrazić, co chce dokładnie, aby było narysowane na orderze. Oczywiście pracę możecie wykonać wspólnie.

 

3. Wybierzcie się na wspólny spacer, wcześniej zapowiedzcie dziecku, żeby podczas wycieczki zwracało uwagę na skutki zaśmiecania przez ludzi środowiska. Porozmawiajcie o tym.

 

 

 

 

 

TERMIN: 1.06.2020 – 5.06.2020

 

DZIAŁ : Z  KOŃCA ŚWIATA CZY ZZA ŚCIANY, TO PRZYJACIEL NASZ KOCHANY.

 

 

DZIEŃ 01/06/20 : Temat: Pochodzę z Polski

 

1. Spróbuj z pomocą osoby dorosłej wskazać na mapie Polski miasto, w którym mieszkamy. Zwracaj uwagę na kolory na mapie.

Zielony – oznacza niziny,

Żółty – wyżyny,

Brązowy- góry,

Niebieski-wody.

https://www.google.com/search?q=mapa+polski+dla+dzieci

 

2. Zapoznaj się z piosenką pt. ” Wisła”.

https://www.youtube.com/watch?v=Qe2QWa6LNUY

Odpowiedz proszę na pytania: O czym opowiada piosenka?, Czy wiesz przez jakie miasta płynie Wisła ?, Dokąd płynie i gdzie wpada? , Czy wiesz jaka rzeka przepływa przez nasze miasto ?

 

3. Zabawa ruchowa pt . ” Berek czarodziej”.

Pierwszy berek ma piłkę w rękach i łapie uczestników poprzez dotknięcie ich piłką. Złapana osoba przybiega do rodzica/opiekuna (lub w wyznaczone miejsce) po piłkę i także goni pozostałych uczestników. Analogicznie każda następna złapana osoba bierze piłkę i też goni (coraz więcej berków)

 

4. Praca plastyczna pt. ” Piękny jest mój kraj”- dowolna technika wykonaj pracę przedstawiającą Twoje ulubione miejsce w Polsce, w Którym miałeś okazję być. Możesz narysować rzecz, symbol, który kojarzy Ci się z danym miejscem.

 

 

 

 

 

DZIEŃ 02/06/20: Temat: My dzieci Europy

 

1. Zapoznaj się z flagami państw europejskich. Zwróć uwagę na ich różnice i podobieństwa.

https://www.youtube.com/watch?v=Dxy1Z-8dV8M

 

2. Jeśli masz możliwość wydrukuj wybraną przez siebie flagę i pokoloruj. Potrafisz podać nazwę państwa, do którego należy wybrana przez Ciebie flaga ?

https://eduzabawy.com/flagi-do-kolorowania/

 

3. Ćwiczenie uwagi i spostrzegawczości. W linku poniżej znajdziesz podobne do siebie obrazki. Wybierz dowolny i jeśli masz możliwość wydrukuj. Postaraj się odnaleźć wszystkie różnice i zaznaczyć je czerwonym kolorem. Powodzenia !

 

4. Utwalenie piosenki pt. ”Wisła”- jeśli masz ochotę możesz wykonać swój własny układ taneczny do nowo poznanej piosenki.

 

 

 

 

DZIEŃ 03/06/2020: Temat: Przyjaciele z końca świata.

 

1.” Dookoła świata”- zabawa z globusem. Dziecko wskazuje na globusie państwa i ustala wspólnie z rodzicem , jakim językiem posługują się jego mieszkańcy, jakie miasto jest jego stolicą.

Dla chętnych ! W linku poniżej znajdziesz przykład jak zrobić model kuli ziemskiej.

https://www.youtube.com/watch?v=lMF2BT51BTk

 

2. Ćwiczenia grafomotoryczne z elementami liczenia– z linku poniżej wybierz obrazek, połącz cyfry zaczynając od jedynki. Postaraj się głośno liczyć. Ile cyfr połączyłeś ?

https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/polacz-punkty/

 

3. Poproś osobę dorosła o przeczytanie wiersza pt. ”Kontynenty”(J. Zośkiewicz). Odpowiedz na poniższe pytania:

  • Ile kontynentów jest na świecie?
  • Na jakim kontynencie żyją misie koala ?
  • Co jedzą misie panda ?
  • Gdzie mieszkają pingwiny?

 

KONTYNENTY
Bo kontynent, to ląd wszystkim znany,
otoczony przez morza i przez oceany.
Siedem kontynentów – tyle ich na świecie
i ciekawa jestem, ile o nich wiecie :)
Europa i Azja, obie Ameryki,
Australia, Antarktyda i ziemie Afryki.
Czy wiecie na przykład, że gdzieś w Australii,
gdzie często jest słońce i niebo bez chmurek,
misiek koala obgryza gałązki,
po stepach zaś skacze uroczy kangurek?
Czy wiecie, że w słońcem skąpanej Afryce,
gdzie ludzie ciemny kolor skóry mają,
gdzie upał, a wokół safari i pustynie,
są słonie i małpki, co banany kochają?
Zimną Antarktydę zamieszkują pingwiny,
są foki, śnieg biały i skąpe rośliny.
Północna Ameryka znana jest z bizonów,
Ameryka Południowa z boa i pytonów.
W Azji misie panda bambus zajadają,
a wszyscy Azjaci skośne oczy mają.
Zaś w naszej Europie orzełki latają
i również Polacy w Europie mieszkają.
Wszystkie kontynenty na mapie znajdziemy,
gdy już je znajdziemy, to tak opowiemy:
“Bo kontynent, to ląd wszystkim znany,
otoczony przez morza i przez oceany”..

 

4. Praca plastyczna pt. ” Kontynent”.

Na podstawie wysłuchanego wiersza narysuj wybrany przez siebie kontynent. Co Twoim zdaniem jest w nim najbardziej charakterystycznego ?

 

 

 

 

 

DZIEŃ 04/06/20 Temat: Życie Indian.

 

1. Słuchanie bajki o plemieniu „Taka – Tuka” z równoczesnym naśladowaniem. Osoba dorosła czyta tekst, dziecko wyobraża sobie że jest Indianinem i ruchem odwzorowuje opowiadanie.

Dawno, dawno na rozległej równinie była sobie indiańska wioska, a w niej żyło plemię Taka – Tuka (wasi przodkowie). Mieszkali w tipi, opodal wielkiej rzeki. Nasza opowieść zaczyna się w chwili, gdy wioskę, i wszystkie tipi, i tipi szamana okrył mrok. Indianie spali, w oddali słychać było wycie kojotów (dzieci leżą), kiedy nagle obudził ich ryk i tętent kopyt (wstają, przeciągają się, ziewają ). Wielki Wódz zwołał naradę plemienną (siadają w kręgu, rozpoczyna się narada plemienna) i powiedział: Bracia zbliża się zima, a nasze zapasy się kończą. Dziś o świcie słyszałem bizony nad rzeką, są blisko. Wyruszmy na polowanie. Co radzicie? I Indianie zaczęli się naradzać (skandując rade – rade z różną intonacją głosu poklepują prawą ręką sąsiada z prawej strony). Czy się boicie?(strach). Czy się cieszycie? (radość, zmiana kierunku, klepiemy kolegę z lewej strony). Zapalmy fajkę pokoju (podawanie w kręgu fajki pokoju). Wyruszamy na polowanie.
Wsiadamy na konie – uczestnicy zgodnie z ze wskazówkami wodza naśladują jazdę na koniu – uderzają o podłogę rękami, pokonują rzekę na koniu –uderzają rękami o uda, zeskakują z koni (prychają), przechodzą po kładce po kładce – uderzają pięścią o klatkę piersiową, przechodzą przez szuwary (rozsuwają rękami), gdzie znajdują się bizony, strzelają z łuku (naprężają cięciwy).
Nagle stado bizonów ruszyło w ich stronę. Indianie przestraszeni zaczęli uciekać z powrotem (pokonują tę samą drogę dwa razy szybciej – szuwary, kładka, jazda na koniu, narada, ziewanie, zasypianie).

 

2. Co to jest Tipi ?

Tipi – rodzaj namiotu budowanych przez Indian.  Nazwa pochodzi z języka “siou” i oznacza się„miejsce gdzie się żyje”. Używane były do mieszkania przez koczownicze plemiona, utrzymujące  z polowania na bizony.

Ciekawostka: Jak z pomocą dorosłych można zbudować własny tipi ?

https://www.youtube.com/watch?v=Lykslh9kptQ

 

3. Indiański taniec- posłuchaj indiańskiej muzyki i zobacz jak można przy niej się poruszać. Zaproponuj swój układ taneczny.

https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY

Czy wiesz jakie instrumenty były używane w piosence ?

 

4. Ćwiczenia motoryki małej– jeśli masz możliwość wydrukowania obrazków, z poniższej strony wybierz dowolny i wykonaj ćwiczenie.

https://www.google.com/search?q=%C4%87wiczenia+grafomotoryczne&tbm=isch&chips=q:%C4%87wiczenia+grafomotoryczne,online_chips:grafomotoryka&client=firefox-b-d&hl=pl&ved=2ahUKEwjmqr2_scTpAhWQzCoKHWrCDO4Q4lYoAXoECAEQFg&biw=989&bih=631

 

 

 

 

 

 

DZIEŃ 05/06/20: Temat: Poznajemy Chiny.

 

1. Zapoznaj się z piosenką pt. ”Dzieci świata”.

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

Czy na podstawie tekstu piosenki potrafisz powiedzieć jakie marzenia mają dzieci ?

 

2. Muzyczne opowiadanie pt. ” W wielkich Chinach”.

Posłuchaj muzycznego opowiadania a dowiesz się ciekawostek na temat Chin.

  • Co jedzą Chińczycy najczęściej ?
  • Jakiego przedmiotu używają do jedzenia ?

https://www.youtube.com/watch?v=1JPOS4f1OD0

 

3. Praca plastyczno-techniczna pt. ”Chiński smok”.

Jeśli masz możliwość wydrukuj wybranego przez siebie smoka. Pomaluj go farbami , możesz dodatkowo użyć bibuły lub plasteliny według własnego pomysłu.

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/fantastyka-mitologia/smok

 

4. Ćwiczenia motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Poproś osobę dorosłą o przygotowanie ryżu brązowego i białego. Wysyp ryż na dużą tace i spróbuj oddzielić ryz brązowy od białego.

 

5. Chińska bajka ludowa o smokach. Posłuchajcie skąd się wzięły najważniejsze rzeki Chin.

Dawno, dawno temu, nie było żadnych rzek i jezior na ziemi, a tylko Morze Wschodnie, w którym mieszkały cztery smoki: Długi, Żółty, Czarny i Perłowy. Każdego dnia latały beztrosko po niebie i bawiły w chowanego pomiędzy chmurami. Pewnego dnia coś jednak przerwało ich igraszki.

Perłowy Smok nagle zawołał swoich braci:
– Zobaczcie! Co tam się dzieje?

Wszystkie cztery spojrzały w kierunku, wskazywanym przez Perłowego. Zobaczyły na ziemi mnóstwo ludzi, którzy rozsypywali odrobiny ciast i owoce oraz palili kadzidła. Modlili się. Jakaś kobieta o siwych włosach klęczała na ziemi trzymając małe dziecko i zawodziła prosząco.

– Ześlij nam jak najszybciej deszcz Boże Nieba! Racz dać naszym dzieciom ryż do jedzenia!

Zobaczyły, że od wielu dni nie padało. Zbiory wyschły, trawa stała się żółta, a ziemia była popękana w piekącym słońcu.

– Biedni są Ci ludzie! –powiedział Żółty Smok – Umrą z głodu, jeżeli wkrótce nie zacznie padać.

Długi Smok przytaknął i zaproponował:

– Lećmy wspólnie prosić Jadeitowego Cesarza o pomoc!

To rzekłszy pomknęły w chmurach prosto do Pałacu Niebieskiego. Jadeitowy Cesarz był bardzo potężny. Odpowiadał za wszystkie sprawy na niebie, na ziemi i w morzu. Gdy smoki wleciały w pośpiechu przez bramę trwała wielka uczta. Cesarz skrzywił się widząc ich.

– Dlaczego zawracacie mi głowę zamiast latać wśród chmur gdzie Wasze miejsce?

Długi Smok zbliżył się i powiedział:

– Uprawy na ziemi więdną i ludzie umierają z głodu, Wasza Królewska Mość. Błagamy Cię o zesłanie jak najszybciej deszczu!

Cesarz nawet specjalnie nie zwracał uwagi na to, co mówił smok, bo jednym uchem słuchał niebiańskich pieśni na swoją cześć. Odpowiedział, więc tylko lekceważąco:

W porządku. Wracajcie do siebie. Jutro wyślę trochę deszczu. Cztery smoki pokłoniły się nisko i poleciały do siebie zadowolone słysząc obietnicę cesarza. Jednak dziesięć dni minęło, a ani jedna kropla deszczu w dalszym ciągu nie spadła. Ludzie cierpieli coraz bardziej – jedli korę, korzenie i trawę. Niektórzy, gdy i tego zabrakło zaczęli ssać glinę i błoto. Widząc to smokom zrobiło się jeszcze bardziej przykro. Zrozumiały, że Jadeitowy Cesarz dba tylko o siebie i swoje przyjemności. Bardzo chciały pomóc, ale mogły liczyć tylko na siebie.

W oddali widać było brzeg morza i Długi Smok wpadł na pomysł.

– Jaki pomysł? Opowiadaj szybko! – nie mogły doczekać się pozostałe trzy smoki.

– Spójrzcie na wschód! Przecież tam jest morze, a w nim całe mnóstwo wody! Może uda nam się zebrać choć część i rozpylić na niebie. W ten sposób sprowadzimy deszcz i uratujemy ludzi i ich plony!

Smoki się ucieszyły z pomysłu, ale po chwili Długi Smok posmutniał.

– Jeżeli Jadeitowy Cesarz dowie się o tym co zrobiliśmy rozzłości się za to, że mu się sprzeciwiliśmy.

– Zrobię wszystko, by ocalić ludzi! – powiedział Żółty Smok stanowczo.

– Zaczynajmy! Nie ma coś się dłużej zastanawiać – powiedział Długi Smok.

Wszystkie cztery – razem z Czarnym i Perłowym poleciały do morza, nabrały wody w swe ogromne paszcze, a potem poleciały wysoko w niebo i rozpyliły wodę nad ziemią. Wiele razy powtarzały to latając tam i z powrotem. Niebo stało się w końcu ciemne dookoła i deszcz lunął strumieniami.

– Pada! Pada deszcz! Nasze plony są uratowane! – na ziemi ludzie zaczęli wołać, skakać i tańczyć z radości. Łodygi pszenicy podniosły głowy, łodygi sorgo wyprostowały się.

Gdy Bóg Morza zobaczył co się stało, natychmiast udał się do Jadeitowego Imperatora i wszystko mu opowiedział. Tak jak się smoki spodziewały – bardzo go to rozzłościło.

– Jak cztery smoki śmią sprowadzać deszcz bez mojej zgody??? – zawołał

Polecił zaraz swoim generałom i żołnierzom by je aresztowali. Nie miały szans na jakikolwiek opór. Zostały pojmane i doprowadzone do pałacu. Cesarz wezwał wtedy Boga Gór.

Za swoje nieposłuszeństwo niech każdy ze smoków zostanie przysypany ziemią. Usyp nad nimi góry całe! Tak, by im się nigdy nie udało wydostać! – rozkazał

Bóg Gór użył swych magicznych mocy i przywołał cztery wielkie góry przywalając nimi smoki. Jednak nawet przysypane, nie żałowały tego, co zrobiły. Chcąc dalej czynić dobro ludziom przemieniły się w strumienie i dzięki temu wydostały się przez rozpadliny.

W ten oto sposób powstały cztery największe rzeki Chin – Heilong Jiang (Rzeka Czarnego Smoka) na dalekiej północy, Huang He (Żółta Rzeka) w środkowych Chinach, Jangcy (Długa rzeka) dalej na południe i Zhu Jiang (Rzeka Perłowa) na dalekim południu.

 

Odpowiedz na pytania:

  • Ile było smoków ?
  • Jakiego koloru były smoki ?
  • W co bawiły się smoki ?
  • Jaki dobry uczynek spełniły smoki ?
  • W co zamieniły się smoki ?

 

 

 

 

 

TERMIN: 8.06.2020 – 10.06.2020

 

DZIAŁ : COŚ SIĘ SKRADA  , COŚ SZELEŚCI DŻUNGLA  STO TAJEMNIC MIEŚCI .

 

 

DZIEŃ 08/06/20  Temat : Spotkanie z egzotycznymi zwierzętami .

 

 

1. Zwierzęta w dżungli – zagadki ruchowe , spróbuj naśladować ruch zwierząt

https://www.photowall.pl/obrazy-na-plotnie/zwierze

 

2. W dżungli – słuchanie opowiadania .

Osoba dorosła czyta tekst , dziecko pobudza wyobraźnię i przenosi się do dżungli , ruchem odwzorowuje opowiadanie .

Czy mówiłem wam , że bardzo lubię książki ? To znaczy lubię słuchać , kiedy Pani  czyta róże bajki , ale bardzo lubię też oglądać obrazki . Chętnie siedziałbym i patrzył cały dzień , tylko nie mogę bo Pani szybciej niż raz na dzień  przewraca kartki . Dzisiaj poprosiłem Gabrysię , żeby postawiła na mojej półce otwartą książkę o niezwykłych zwierzętach . Nie spotkałem ich ani w naszym lesie , ani na łące , ani na wsi , bo mieszkają bardzo daleko , w ciepłych krajach , w wielkim gęstym lesie , który nazywamy DŻUNGLĄ . Siedziałem i patrzyłem na kolorowy obrazek . Marzyłem , jakby to było miło podróżować po dalekich krajach……….

No co się tak patrzysz ? Pająka ptasznika nie widziałeś ? – usłyszałem nagle . Takiego pająka , jaki wpatrywał się we mnie z drugiej gałęzi , rzeczywiście nie widziałem . Był wielkości długopisu , tylko że długopisy nie są takie grube ani włochate , no i nie mają ośmiu nóg !  ..

Widziałem , widziałem – wymamrotałem na wszelki wypadek , a włochaty zadrżał i na szczęście się oddalił . Ja też poczułem , że drżę . Drżała ziemia i drzewa . Słychać było trzask łamanych gałęzi i łoskot potężnych kroków . Nagle spomiędzy liści wysunęło się coś długiego i giętkiego z dwiema dziurkami !A potem za tym czymś ukazała się wielka głowa.

Słoń !- zawołałem , bo w przedszkolu mamy słonia maskotkę . – Nie wiedziałem , że jest taki wielki !

WIELKI ? – zdziwił się słoń . – Mój kuzyn z Afryki jest jeszcze większy ! Fuknął i poszedł . Całe szczęście , przynajmniej przestało tak trząść .

Uwaga !- wrzasnął mi ktoś do ucha . Nie wiem , jak się tam znalazł , ale nim zdążyłem się obejrzeć , przeskoczył na sąsiednią gałąź i go zobaczyłem .

Małpka !- zawołałem .

Sam jesteś małpka – odparł nieznajomy . – Ja  jestem gibon .  A ty się lepiej strzeż , ba widziałem w pobliżu pytona . Wiesz co to pyton ? Wąż ! Najdłuższy na świecie ! Lepiej uważaj ! W dodatku podobno gdzieś niedaleko jest tygrys .

Aj ! Idzie!

Gibon skoczył , drzewo znów się zatrzęsło , a ja spadłem …..Prosto w ręce Gabrysi .

Coś ci się stało ?- zapytała Gabrysia .

Nic , nic – powiedziałem , rozglądając się dookoła .-  Ale wiesz ,bardzo, bardzo się  cieszę , że jestem w naszym przedszkolu . To takie miłe i spokojne miejsce.

 

3. Odpowiedz proszę na pytania ;

– Jakie zwierzęta spotkał chłopiec w dżungli ?

– Czy w Polsce można spotkać zwierzęta z dżungli?

– Jakie zwierzęta można spotkać w zoo?

 

4. W linku poniżej znajdziesz propozycję kolorowanek . Jeśli masz możliwość wydrukowania , dowolną techniką wykonaj pracę . Powodzenia

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kreskowki/dzungla

 

5. Wyścigi tygrysów – zabawa ruchowa z osobą dorosłą . Dla chętnych .

Na sygnał (klaśnięcie) osoby dorosłej – dziecko zmienia się w tygrysa i na czworaka biegnie trasę slalomem omijając dowolne przeszkody ( klocki ) ustawione przez osobę dorosłą , kiedy dobiegnie do mety wygina się jak dzik kot , zabawę można dowolnie powtarzać .

 

 

 

 

 

 DZIEŃ 09/05/20   Temat : Rozmowy zwierząt.

 

 

1. Zabawa ruchowa ,doskonalenie koordynacji słowno-ruchowej . Rozwija twórczą ekspresję ruchową .

Przed rozpoczęciem zabawy poproś osobę dorosłą o przypomnienie jakie zwierzęta można spotkać w dżungli . Zadaniem dziecka jest przedstawienie wskazanego zwierzęcia ruchem , gestem , ułożeniem ciała . Przykłady :

– żyrafa – dziecko staje na palcach , a na głowie doprawia sobie różki

– małpa – drapie się po głowie i po brzuchu

– słoń – dziecko układa ręce tak aby przypominały  uniesioną trąbę słonia .

 

2. Co to za zwierzę – zagadki słuchowe .

https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U

https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U

 

3. Rękawiczkowy zwierzyniec – tworzenie pacynek przedstawiających dzikie zwierzęta . Zabawa dla chętnych .

Poproś osobę dorosłą o  zgromadzenie potrzebnych materiałów np.   zgubiona rękawiczka , skarpetka , kawałki niepotrzebnych materiałów włóczki , guziki itp. Osoba dorosła wkłada na rękę jedną ze skarpetek i porusza nią jak pacynką . Zmienia głos , przedstawia pacynkę jako np.  kotka wchodzi w rolę , wita się z dzieckiem i pyta , co u niego słychać . Po chwili wychodzi z roli i zwraca się do dziecka : Czy podczas rozmowy z kotkiem wyobraziłeś (-łaś) sobie ,że jest prawdziwy ? Powiedz, czego brakuje pacynce , aby była podobna do kota ? Jak można ją ozdobić ? Następnie prosi dziecko , by w ten sam sposób próbował przemienić skarpetkę , rękawiczkę w dzikie zwierzę z dżungli . Wspólnie zastanawiają się , jak można zrobić np. krokodyla ,  żyrafę , pająka…

Potem wspólnie tworzycie pacynki. Miłej zabawy

 

 

 

 

 

 

DZIEŃ 10/06/20. Temat :Dżungla .

 

 

1. Dzika przyroda- ćw. sprawności grafomotorycznej .W linku są propozycje ćwiczeń . Jeśli jest możliwość proszę wydrukować .

http://bystredziecko.pl/szlaczki-dla-dzieci-zawijasy-zakretasy-01/

 

2. Poproś osobę dorosłą o przeczytanie wiersza . – Żyrafa u fotografa . (L. J. Kerna)

Odpowiedz na pytania;

– Po co poszła do fotografa ?

– Jaki kłopot miał fotograf ?

– W jaki sposób fotograf zrobił jej zdjęcie ?

      

             ŻYRAFA U FOTOGRAFA  (L. J. Kern)

Przyszła pewna żyrafa

w niedzielę do fotografa .

Czy to pan robi zdjęcia ?

Ja .

A ładne są te zdjęcia ?

Ba!

I tak sam pan je robi ?

Sam .

A ma pan , aby kliszę ?

Mam .

A nie pęknie ta klisza ?

Nie ma mowy .

A objął mnie pan całą ?

Nie , do połowy .

A co będzie z drugą połową ?

Zdejmę osobno .

Czy za tę samą cenę ?

Nie , za dopłatą drobną .

A na jednym zdjęciu się nie da ?

Wykluczone .

To trudno niech pan robi .

Pstryk !

 

Zrobione .

  • A teraz ?
  • Teraz zlepię te zdjęcia najlepiej jak potrafię i wręczę pani za chwilę wspaniałą fotografię .

 

3. Zapoznaj się z piosenką  :  ŻYRAFA fa fa ra fa .

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=piosenka+o+%C5%BCyrafie+dla+dzieci

 

 

 

 

 

Temat tygodnia od 15-19/06: ” Góry, morze, wieś, jezioro”

 

Temat dnia 15.06.2020 r. : GDZIE SPĘDZAMY WAKACJE?

1. „Rybki” –poproś osobę dorosłą o przerysowanie na kartkę niżej przedstawionej rybki. Następnie postaraj się rysować po śladzie linii, dorysować brakujące elementy i pokoloruj rysunek. Ćwiczenia grafomotoryczne.

 

2. „Na wakacje!” – poproś osobę dorosłą o przeczytanie na głos opowiadania pt.: „Na wakacje!”. Następnie postaraj się odpowiedzieć na pytania: dokąd dzieci pojadą na wakacje?, Gdzie można znaleźć jagody?, Co dziadek buduje dla wnuków?, Co można robić na plaży? Jak w mieście dzieci spędzają wakacje?

 

Na wakacje!

 

– Już niedługo wakacje- powiedział Baltazar. – W przedszkolu zrobi się cicho i spokojnie jak w niedzielę, tylko że na dużo, dużo dłużej.

– Jak to?- zdziwiłem się- Co się stanie z dziećmi?- z Sebkiem, Jagódką, Antosiem, Gabrysią, Jasiem, ze wszystkimi? Baltazar uśmiechnął się pod wąsem.

– Zapytaj ich, na pewno chętnie ci odpowiedzą.

I poszedł sobie. Taki już jest, że lubi być czasem trochę tajemniczy. A ja przy najbliższej okazji oczywiście zapytałem.

– Rodzice zawiozą nas samochodem do dziadków.- odpowiedzieli chórem Sebek i Jagódka. – Wiesz, do tych, którzy mają sad. Tam jest świetnie. Dziadek zawsze buduje nam szałas, czasem rozpala ognisko… i chodzimy do lasu na jagody. Babcia piecze nam później ciasto z jagodami.

– A ja pojadę nad morze- uśmiechnął się Jaś. – Uwielbiam morze, bo na plaży mogę budować z tatą zamki z piasku i tata uczy mnie grać w piłkę nożną.

– A my co roku jeździmy z mamą pociągiem w góry- powiedział Antoś. – Zwykle mieszkamy w dużym drewnianym i chodzimy nad strumyk, a ja buduję tamę z kamieni.

– Ja pewnie nigdzie nie wyjadę, ale będę chodzić na plac zabaw i jeździć z rodzicami na rowerach- powiedziała Gabrysia.

– Może uda nam się choć na krótko pojechać do znajomych mamy. Oni mają dom nad jeziorem, więc może popływamy łódką.

Wszyscy zamierzali gdzieś wyjechać… zacząłem się zastanawiać, czy nie poprosić kogoś, żeby mnie ze sobą wziął. Tylko kogo? Trudny wybór, bo przecież wszystkich bardzo lubię. I czym jechać? I jeszcze dokąd- w góry, nad morze, nad jezioro. Najchętniej pojechałbym z każdym. I zacząłem wyobrażać, jak by to mogło być….

Wesołych wakacji!!!!

 

3. Moje wakacje- praca plastyczna.

Narysuj dowolną technika miejsce, gdzie chciałbyś pojechać na wakacje.

 

 

 

 

 

Temat dnia 16.06.2020r.: NAD MORZEM.

 

1. SKACZĄCA PIŁKA- zabawa rytmiczna.

Przy muzyce, którą lubisz poskacz, tak jak piłeczka, najwyżej jak potrafisz.

 

2. „Jak to mały Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele” – słuchanie opowiadania H. Łochockiej. Utrwalenie nazwy polskiego morza. Wdrażanie do dłuższego skupiania uwagi. Opowiedz co robił Elemelek?

https://www.youtube.com/watch?v=LGQYfb-lw2k

 

3. Skąd się wzięły muszle????- zastanów się i powiedz jak myślisz skąd się wzięły muszle??? Następnie narysuj jak wyobrażasz sobie morską muszelkę znalezioną na plaży.

 

 

 

Temat dnia : 17.06.2020 r.: WYPRAWA W GÓRY

 

1. „WĘDRÓWKA” – ćwiczenia ruchowe.

Ćwicz wspólnie z chłopcem i panią na filmiku. Następnie obejrzyj filmik. Postaraj się wymienić nazwy naszych polskich gór, np. Karpaty, Sudety, Góry Świętokrzyskie.

https://www.youtube.com/watch?v=oGjfOzvojwg

 

2. Dla chętnych!!!!

Filmik przedstawiający krajobrazy Polski.

https://www.youtube.com/watch?v=fTAKRwHG09I

 

3. „Zasiali górale”- wspólnie z rodzicem, bratem, siostrą lub babcią i dziadkiem naucz się tekstu piosenki. Następnie wspólnie ją odśpiewajcie.

https://www.youtube.com/watch?v=3NA450jJgS0

Zasiali górale owies, owies,

Od końca do końca, tak jest, tak jest!

Zasiali górale żytko, żytko,

Od końca do końca wszystko, wszystko!

 

A mom ci ja mendelicek,

W domu dwa, w domu dwa!

U sąsiada śwarnych dziewuch

Gromada, gromada.

A mom ci ja trzy mendele,

W domu dwa, w domu dwa!

Żadna mi się nie podoba,

Tylko ta, tylko ta!

 

Pożęli górale owies, owies,

Od końca do końca, tak jest, tak jest!

Pożęli górale żytko, żytko,

Od końca do końca wszystko, wszystko.

A na polu góraleczek

Gromada, gromada,

Czemużeś się wydawała,

Kiejś młoda, kiejś młoda?

Czemużeś się wydawała

Kiejś mała, kiejś mała?

Będzie z ciebie gospodyni

Niedbała, niedbała!

 

4. „Trojak” – utrwalenie tańca, który jest związany z górami.

Wspólnie z rodzicem lub rodzeństwem spróbuj nauczyć się tańca pt. „ Trojak”, jak dzieci w filmiku. Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe.

https://www.youtube.com/watch?v=xh1chdtZ0YE&list=RDxh1chdtZ0YE&start_radio=1

 

 

 

 

 

TEMAT DNIA 18.06.2020 r. : WSŁUCHAJ SIĘ W LEŚNĄ CISZĘ

 

1. „ILE GŁOSÓW W LESIE ? „ – poproś osobę dorosłą o odczytanie wiersza. Następnie zastanów się, jakie odgłosy słychać w lesie oraz jakie zwierzątka w nim mieszkają?

Gdy się wsłuchasz w leśną ciszę,

Tysiąc głosów możesz słyszeć:

Śpiewa wilga, komar bzyka,

Świerszczowa gra muzyka,

strumień nuci swą piosenkę,

złota pszczoła leci z brzękiem,

szumią drzewa, dzięcioł stuka,

kukułeczka w gąszczu stuka.

Bąk kosmaty huczy basem,

Mała żabka skrzeknie czasem,

Stuk! – o ziemię szyszka stuknie,

Trzaśnie głośno gałąź sucha….

Tysiąc głosów w lesie słychać,

Kto uważnie umie słuchać.

 

 2. Leśne zwierzątko- praca plastyczna.

Narysuj farbami wybrane przez siebie zwierzątko leśne. Jeśli potrafisz możesz je podpisać, jeśli masz z tym trudność poproś o podpisanie osobę dorosłą.

 

3. Wyprawa do lasu.

Poproś rodzica o możliwość wspólnego wyjścia na spacer do lasu lub pobliskiego parku. Zastanówcie się, jakie zwierzątka usłyszycie na spacerku??? Czy to będą zwierzątka wymienione w poznanym wierszu???

 

 

 

 

Temat dnia 19.06.2020 r. : WAKACYJNE PLANY

 

1. WAKACYJNE PLANY

Przeprowadźcie wspólnie z rodzicami, rodzeństwem burze mózgów na temat waszych planów wakacyjnych. Porozmawiajcie o swoich wymarzonych wakacjach, jak chcielibyście je spędzić.

 

2. Moje wymarzone wakacje- praca plastyczna.

Wykonaj rysunek swoich wymarzonych wakacji, możesz wykorzystać różne przedmioty, które posiadasz w domu np.kasze mannę, ryż, farby, muszelki, patyczki. Praca dowolna.

 

3. Pamiętaj o tym, żeby aktywnie spędzać czas wolny, ćwicz, biegaj, skacz. Dbaj o bezpieczeństwo.

 

 

 

 

WESOŁEJ ZABAWY ŻYCZĄ PANIE Z LISKÓW I BIEDRONEK 😊

 

 

 

 

TERMIN: 22.06.2020 – 26.06.2020

 

DZIAŁ:  ” Wakacyjne zabawy”

 

Dzień 22/06/2020 r. temat: Kolorowy świat

 

1. „Mój portret”, Na kartce papieru dowolną techniką narysuj swój portret. Następnie stwórz ramkę i ozdób ją  według własnego pomysłu. Ćwiczenia grafomotoryczne.

 

2. „Barwy tęczy” – zabawa badawcza inspirowana zdjęciami i obrazkami tęczy. Proszę po obejrzeniu filmu, wymień jakie kolory ma tęcza…. Czy już kiedyś widziałeś tęcze???

https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU

 

3. Poproś osobę dorosłą o to, aby przeczytała na głos wiersz pt. : „ Tęcza” Marii Konopnickiej. Następnie na podstawie wiersza narysuj na kartce papieru farbami tęcze.

 

— A kto ciebie, śliczna tęczo,

Siedmiobarwny pasie,

Wymalował na tej chmurce

Jakby na atłasie?

 

— Słoneczko mnie malowało

Po deszczu, po burzy;

Pożyczyło sobie farby

Od tej polnej róży.

 

Pożyczyło sobie farby

Od kwiatów z ogrodu;

Malowało tęczę na znak,

Że będzie pogoda!

 

  https://www.youtube.com/watch?v=0pMRpX9eFvQ

 

4. „Wyścigi” – wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem stwórzcie grę planszową oraz potrzebne przedmioty do gry. Wymyślcie swoje zasady. Życzę udanej zabawy 😊

 

 

 

 

 

Dzień 23.06.2020 r. temat: Gra terenowa

 

1. „Gra terenowa” Gry terenowe są super! Możemy zorganizować ją na terenie domu lub na świeżym powietrzu.

Wspólnie z rodzicami stwórzcie mapę gry, na której będą zaznaczone przystanki z zadaniami do wykonania, np. :

zaśpiewajcie piosenkę;

zróbcie 10 pajacyków;

zbudujcie z patyczków sześcienną kostkę;

przekażcie sobie hasło bez użycia słów (kalambury);

 

Następnie wspólnie zagrajcie w stworzoną grę.

 

 

 

 

 

Dzień 24.06.2020r.temat  : Bezpieczne wakacje

 

1. Pomocne znaki – Na wakacjach warto zwracać uwagę na znaki, które informują, co wolno robić lub zakazują różnych aktywności ze względu na możliwe niebezpieczeństwa.  Zaprojektuj znak ostrzegawczy pt. : „ zakaz kąpieli”

 

2. Zaśpiewaj wspólnie z rodzicami piosenkę:

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

 

3. Na wakacjach – zabawa ruchowa. Wspólnie z rodzicami udajesz się w podróż wakacyjną wykorzystując różne środki lokomocji. Wymień znane Tobie środki lokomocji, następnie naśladuj dany środek transportu.

 

4, Ważne telefony –wspólnie z rodzicami wytnij z gazety ilustrację przedstawiające pojazd pogotowia ratunkowego, straży pożarnej i policji. Następnie wymień numery alarmowe, które już znasz.

 

 

 

 

 

Dzień 25.06.2020r. temat: Wakacje na wsi

 

1. „Jakie zwierzęta mieszkają na wsi?”- po wysłuchaniu opowiadania pt.: „ Wiejskie Ustronie” wymień jakie zwierzęta mieszkają na wsi.

https://www.youtube.com/watch?v=6i925rNJVis

 

2. Wakacje na wsi- praca plastyczna. Po wysłuchaniu opowiadania Wiejskie Ustronie narysuj, jak mogą wyglądać wakacje na wsi?

 

 

 

 

 

Dzień 26.06.2020r. temat: Żegnamy przedszkole.

 

1. Wysłuchaj piosenkę „Niech żyją wakacje!!!!” i narysuj na pożegnanie pracę dla kolegi, koleżanki i swojego wychowawcy z przedszkola 😊 😊 😊

https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY

 

2. „Wypływamy w rejs” – kolorowanie żaglówki, możesz narysować siebie z rodziną na łódce.  Ćwiczenia grafomotoryczne.