Szkoła Podstawowa nr 51 w Szczecinie

Szkoła Podstawowa nr 51 w Szczecinie

im. prof. Stanisława Helsztyńskiego

5-latki

Propozycje aktywności do wykorzystania w dniach 12.04-16.04.2021 zgodne z programem wychowania przedszkolnego dla grup 5-latków: ,,Motylki”, ,,Sówki”, ,,Pszczółki”

Blok tematyczny: Książka moim przyjacielem.

 *Grafomotoryka str. 59, 60; wycinanka str. 32, Karta pracy cz. 3 str. 34, 35, 36, 37

  1. Zastanówcie się w jaki sposób powstaje książka oraz skąd się bierze papier? Dzieci podają swoje pomysły na ten temat. Następnie zachęcamy do sprawdzenia tych przypuszczeń oglądając filmy dostępne pod podanymi linkami:

https://abc.tvp.pl/39733264/jak-powstaje-papier-odc-75

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

Niech dziecko spróbuje wypowiedzieć się na temat swojej ulubionej książeczki: tytuł, o czym opowiada, kim są jej bohaterowie.

  1. Podzielcie rytmicznie na sylaby poprzez wyklaskiwanie, bądź wytupywanie podane słowa: pisarz, ilustrator, wydawnictwo, drukarnia, księgarnia, czytelnik. Spróbujcie również policzyć ilość sylab w tych wyrazach.

  2. „Dziś są książki imieniny, pójdę do niej w odwiedziny.

I zakładkę z barwną wstążką w podarunku dam ci książko”

Niech dziecko zastanowi się do czego służy zakładka. Obejrzyjcie różne rodzaje zakładek do książki, a następnie jeśli macie taką możliwość wykonajcie zakładkę z wycinanki s. 32, bądź skorzystajcie z pomysłów dostępnych pod podanym linkiem: https://www.edziecko.pl/przedszkolak/7,79316,25936699,zakladka-do-ksiazki-czyli-sztuka-dla-przedszkolaka.html

  1. Posłuchajcie piosenki pt. ,,Jestem książką”: https://www.youtube.com/watch?v=2k13EM6NtCg

Niech dziecko spróbuje wypowiedzieć się na temat utworu, a następnie swobodnie porusza się w rytm melodii.

– Co nas wita szelestem kartek?

– Co posiada każda książka?

– Czego możemy dowiedzieć się z książek?

Możecie również nauczyć się piosenki powtarzając krótkie fragmenty utworu.

Witam cię kartek szelestem,

Tytułem na pierwszej stronie,

Bo po to przecież tu jestem,

Żebyś mnie ujął w swe dłonie

Ref: Jestem książką

Mam tytuł i autora

Jestem książką

Czytania przyszła pora. (bis)

Kiedy ci smutno będzie,

w łóżeczku będziesz chory;

Ja z tobą pójdę wszędzie,

Poprzez zimowe wieczory.

Ref: Jestem książką…

Wędrować po każdej kartce

Nigdy ci się nie znudzi!

Bo bardzo są ciekawe

Przygody nieznanych ludzi.

Ref: Jestem książką…

  1. Do tej zabawy będziecie potrzebować kilku książek. Dzieci oglądają książeczki i próbują wskazać czym się od siebie różnią. Zadaniem dzieci jest ich ułożenie od największej do najmniejszej i odwrotnie lub od najcieńszej do najgrubszej.
  2. Posłuchajcie opowiadania pt. ,,Trzy świnki”, a następnie jeśli macie taką możliwość wykonajcie zadanie w karcie pracy na str. 36.

Dawno, dawno temu były sobie trzy świnki. Pewnego dnia zostawiły rodziców i wyruszyły w świat. Całe lato wędrowały po lesie, po łąkach, bawiąc się i weseląc w najlepsze. Trudno było znaleźć milsze stworzenia niż one. Więc wszyscy za nimi po prostu przepadali. Gdzie tylko się pojawiły, wszędzie serdecznie je przyjmowano. Kiedy lato miało się ku końcowi,świnki zdały sobie sprawę że każdy zaczyna teraz myśleć o zbliżającej się zimie i wraca do zwykłych zajęć. Nadeszła jesień, a wraz z nią zaczęły się deszcze. Świnki uznały, że pora wreszcie pomyśleć o domu z prawdziwego zdarzenia. rade, nierade, postanowiły że dosyć już beztroskiej zabawy i że muszą zabrać się do pracy tak jak inni, bo w przeciwnym razie zostaną bez dachu nad głową na deszczu, śniegu i zimnie. Po naradzie świnki zdecydowały, że wybudują trzy domy. Świnka która była najbardziej leniwa uznała że zrobi sobie chatkę ze słomy.

– Zajmie mi to najwyżej jeden dzień! – stwierdziła z zadowoleniem.

– Twoja chatka będzie za słaba. – krytykowały jej pomysł pozostałe, ale ona nie chciała ich słuchać. Druga świnka, trochę mniej leniwa niż pierwsza wybrała się do lasu na poszukiwanie desek i patyków. Stuku – puku, stuku – puku, całe dwa dni zbijała je gwoździami. Ale trzeciej śwince nie podobał się także drewniany domek.

– Tak się domu nie buduje. – Powiedziała. – Trzeba mieć czas, cierpliwość i ciężko uczciwie pracować, żeby dom był na tyle solidny, aby oparł się wichurom, nie przepuszczał deszczu i śniegu. A co najważniejsze – żeby chronił nas przed wilkami. Dni mijały i dom najrozsądniejszej świnki rósł cegiełka po cegiełce. Od czasu do czasu dwie pozostałe świnki przychodziły popatrzeć.

– Co ty tak ciężko pracujesz? – podśmiewały się.

– Dlaczego nie przyjdziesz pobawić się z nami?

– Najpierw skończę budować porządny i solidny dom! – odpowiadał uparty mały murarz.

– Wtedy wyjdę się pobawić. – Nie będę nierozsądna jak wy! Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni! W chwilę potem zauważyła w pobliżu ślady wielkiego wilka. Trzy małe świnki przestraszyły się i w nogi do domków. A już wkrótce wilk dotarł do słomianej chatki świnki, która była najbardziej leniwa.

– Wychodź! – rozkazał basem i ślina napłynęła mu do pyska.

– Chcę z tobą porozmawiać!

– Wolę zostać tu, gdzie jestem. – zakwiczała cichutko świnka.

– Wobec tego zmuszę cię, żebyś wyszła! – warknął wilk ze złością i nabrawszy powietrza w płuca z całej siły dmuchnął w domek. HU! Potężny podmuch zmiótł słomianą chatkę. Wilk upojony swoim sukcesem nawet nie zauważył, że świnka wyślizgnęła się spod kupki słomy i co tchu popędziła do drewnianego domku drugiej świnki. Spostrzegłszy wreszcie że świnka umyka wilk wpadł we wściekłość. – Wracaj! – ryczał goniąc za nią, ale ta wpadła już do drewnianej chatki, gdzie druga świnka trzęsła się ze strachu jak liść na wietrze.

– Mam nadzieję, że mój domek wytrzyma… Chodź podeprzemy drzwi, żeby wilk nie mógł dostać się do środka. – Zdołała wykrztusić. Zły wilk usłyszał te słowa stojąc właśnie pod drzwiami. Umierał już z głodu, więc myśl o dwudaniowym obiedzie dodawała mu sił, kiedy dobijał się do chatki z drewna.

– Otwierajcie! Otwierajcie! Chcę tylko z wami porozmawiać! – Kłamał. Wystraszone, zapłakane świnki mocno podpierały drzwi. Ale zły wilk zebrał wszystkie siły i HU! HU! Potężnie dmuchnął. Wtedy domek się rozpadł, jakby był z kart. A dwie świnki rzuciły się do ucieczki. Szczęściem najmądrzejsza świnka widziała to wszystko z okna swojego murowanego domku, więc prędko wpuściła zasapane uciekinierki. W ostatniej chwili! Wilk już walił w drzwi z wściekłością. Tym razem nie był pewny swego… Chatka sprawiała wrażenie solidniejszej niż tamte. Dmuchnął raz, drugi dmuchnął, i trzeci… Ale wszystko na nic. Domek nawet nie drgnął. Trzy świnki śledziły każdy ruch drapieżnika. Ale teraz bały się już trochę mniej. Wreszcie wyczerpany wilk zdecydował się na jedną ze swoich starych sztuczek. Wlazł po drabinie na dach i zajrzał do domku przez komin. Już oblizywał się na myśl o obiedzie, lecz najmądrzejsza świnka zobaczyła, co się święci.

– Rozpalmy ogień w piecu! – Szybko zakomenderowała. Wilk do pasa tkwił już w kominie, jednak wahał się nieco czy zsuwać się dalej w ciemny otwór. – Hmmm… Będzie mi trudno. – Myślał głośno. Ale dobiegające z dołu głosy świnek jeszcze zaostrzyły mu apetyt.

– Umieram z głodu! Spróbuję mimo wszystko zsunąć się do środka. – Mówił sam do siebie. Lecz cóż to? Co tak parzy?! Osłupiałe wilczysko wylądowało prosto w ogniu. Płomienie zaczęły mu lizać jego sierść, a ogon płonął niczym pochodnia. – Nigdy, już nigdy nie opuszczę się w dół kominem! – Skowyczał wilk próbując ugasić płonący ogon. Po czym uciekł gdzie pieprz rośnie tak szybko, jak tylko potrafił. A wtedy uszczęśliwione świnki zaczęły śpiewać i tańczyć wokół domu: „Ta – la – la, tra – la- la, złe wilczysko już nie wróci!” I jeszcze tego samego dnia leniwe świnki zabrały się ochoczo do pracy. Wkrótce wybudowały dwa nowe, murowane domki. A wilk co prawda wrócił tam jeszcze kiedyś, ale gdy spostrzegł trzy kominy i solidne ściany przypomniał sobie, jak okropnie boli płonący ogon i już na zawsze opuścił te strony. Najmądrzejsza świnka, ponieważ wreszcie czuła się zupełnie bezpieczna, zawołała radośnie do pozostałych: „Koniec pracy! dalej, do zabawy!”

Rozmowa na temat postaci występujących w opowiadaniu:

– Co postanowiły zrobić świnki?

– Z czego wybudowała domek pierwsza świnka?

– Z czego wybudowała domek druga świnka?

– Która ze świnek wybudowała domek z cegieł?

– Który z tych domków był bardziej solidny i chronił świnki przed niebezpieczeństwem?

– Czy wszystkie świnki były pracowite i wytrwałe?

Spróbujcie  stworzyć okładkę książki według własnego pomysłu do wysłuchanej bajki, bądź innej wybranej przez siebie.

  1. Propozycje muzycznych zabaw ruchowych:

https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PL3aw9Beig8kxV-Ed7s7za7CSmY0DehUZy

https://www.youtube.com/watch?v=EAsE4qoYmsc&list=PL3aw9Beig8kxV-Ed7s7za7CSmY0DehUZy&index=9

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo&t=69s

 

Powodzenia :)

MATERIAŁY DO NAUCZANIA ZDALNEGO DLA GRUP 5-LATKÓW:

„MOTYLKI”, „PSZCZÓŁKI”, „SÓWKI”

TERMIN: 06.04-09.04.2021

TEMAT KOMPLEKSOWY: Powrót ptaków

KARTY PRACY cz.3 s. 30, 31, 32, 33,

ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE s.58

WYCINANKA s.31

Karty pracy i zamieszczone poniżej materiały realizujemy w dogodnym terminie, wybierając elementy na dany dzień.

  1. Posłuchaj opowiadania i odpowiedz na pytania:

Słońce świeciło coraz cieplej, na drzewach pojawiały się zielone pąki i trawka się zazieleniła.

Wokoło pachniało wiosennym powietrzem. Na płocie siadły dwa wróble, aby po długiej

zimie wygrzewać się w promieniach wiosennego słońca.

Nagle usłyszały jakieś odgłosy, szum skrzydeł i zobaczyły, że na gałązkę usiadły dwa ptaki,

a jeden usiadł na dachu domu. Wróble poznały wśród nich bociana, szpaka, jaskółkę

i ucieszyły się bardzo, że już wróciły z ciepłych krajów. Lecz jaskółka, szpak i bocian zamiast

też się cieszyć, zaczęły robić wróblom wyrzuty za to, że kiedy ich tu nie było nie dopilnowały

gospodarstwa i że wszędzie jest wielki nieporządek.

A wróble na to:

– No w czym tu nasza wina?

– W czym, w czym, w czym?

Jaskółka na to – pit, pit, pit! – Jak odlatywałyśmy jesienią pełno było zboża w stogach, na

polach, a gdzie jest teraz?

Pit, pit, pit! – pyta jaskółka.

– Tit, tit, tit! – drzewa były całe w kolorowych listkach, a teraz są puste. Swoim tit, tit, tit muszę

budzić listek za listkiem – rzekł szpak.

– Kle, kle, kle! – wszędzie pusto nic nie ma do jedzenia, musimy głodować kle, kle, kle!

– powiedział bociek.

A potem wszystkie dodały rozgniewane:

– Ach te wróble to ziółka, widać, że niczego nie pilnowały. Przez zimę wszystko zjadły

i zmarnowały?

Wróble na to chórem:

– W czym tu nasza wina? W czym, w czym, w czym?.

Same byście spróbowały zostać u nas na zimę, kiedy mróz i śnieg, gdy nie ma nic do jedzenia!

Ptaki zaczęły się kłócić i nic nie wiadomo jak długo by to trwało, gdyby nie Ania, która

wracała właśnie ze szkoły i usłyszała sprzeczki ptaków.

– Wróble tu niczemu nie są winne – powiedziała.

– Pit, pit, pit! – A gdzie jest zboże? – spytała jaskółka.

– Zboże rolnicy zwieźli do swoich zagród.

– Kle, kle, kle, a co się stało z pięknymi kolorowymi liśćmi?

– Liście spadły z drzew, gdy tylko zima do nas przyszła. Więc już dłużej się nie kłóćcie i zawrzyjcie

zgodę, a ja i moi koledzy nakarmimy was i pomożemy zbudować gniazda.

Szpakowi dzieci zrobiły budkę z drewna i przybiły do drzewa.

Bocianowi uzbierały gałązek i siana, a on uwił gniazdo na dachu.

Jaskółce przyniosły mokrego piasku, z którego ulepiła sobie gniazdko pod dachem.

Od tego czasu ptaki się już nie kłóciły, zapanowała zgoda, a dookoła rozlegał się wesoły

śpiew szczęśliwych ptaków. W zbudowanych gniazdkach samiczki wysiadywały jaja.

Rozmowa na temat opowiadania:

– Jakie ptaki przyleciały do nas z ciepłych krajów?

– Co powiedziały ptaki?

– Kto pomógł skłóconym ptakom?

– Czy dzieci dobrze postąpiły?

  1. Pobawmy się w ptaszki, powtarzaj za rodzicem:

Jaskółki – pit, pit, pit!

Szpaki – tit, tit, tit!

Bociany – kle, kle, kle!

Wróble -ćwir, ćwir, ćwir!

Wrony- kra, kra, kra!

  1. Poćwiczymy oddech:

weź chusteczkę higieniczną, połóż się na podłodze, połóż chusteczkę na twarz i wykonaj wdech nosem i wydech ustami tak, żeby chusteczka uniosła się ponad twarz. Powtórz kilkakrotnie.

4.Zamknij oczy i posłuchaj utworu pt. „Ptaszarnia” C. Saint Saens

https://www.youtube.com/watch?v=b4ITACp0fRg

5.Podziel na sylaby nazwy ptaków i policz, ile mają sylab:

Bocian/ bo-cian/ 2 sylaby

Jaskółka/jas-kół-ka/3 sylaby

Wróbel/wró-bel/2 sylaby

Szpak/szpak/1 sylaba

Wrona/wro-na/2 sylaby

6.Wyjaśnij z rodzicem przysłowia:

  • „W marcu jak w garncu”.
  • „A na świętego Grzegorza, zima już idzie do morza”
  • „Gdy na Józefa pięknie, zima niedługo pęknie.”
  • „A gdy w marcu ciągle pada, to rolnikom wtedy biada.”
  • „Marzec to jest miesiąc taki, w którym przylatują ptaki.”
  • „Gdy dzika gęś w marcu przybywa, ciepła wiosna bywa”.
  • „Gdzie bocian na gnieździe siedzi, tam piorun nie uderzy.”
  • „Jak kukułka przyleci na suchy las, to będzie głodny czas, a jak zakuka w zielonym gaju

– spodziewaj się urodzaju.”

  • „Jak przylecą bociany – pierwszy zagon zorany.”
  • „Jedna jaskółka nie czyni wiosny.”
  • „Kiedy się jaskółka zniża – deszcz się zbliża.”
  • „Kos gwiżdże na jedlinie – jutro nas deszcz nie minie.”

7.Obejrzyj filmy o ptakach:

https://www.youtube.com/watch?v=Wy3ZcEOhlfo

https://www.youtube.com/watch?v=2XwDTO0Wh_c

  1. Pobawmy się w układanie rymów:

Ptaki-maki

Włosy-nosy

Różki-nóżki

Podskoki-kroki

Siadanie-turlanie

Pstrykanie-kucanie

Śpiewanie-bieganie itp.

9.Zbudujmy z klocków domek dla ptaków.

10.Ulep ptaszka z plasteliny.

11.Odpowiedz na pytania: prawda/fałsz

  • Zimą są z nami bociany i jaskółki.
  • Wiosną powinniśmy dokarmiać ptaki.
  • Na zimę przylatują gile i jemiołuszki.
  • Słowo wrona składa się z 6 sylab.
  • Sikorki mają żółto upierzony brzuszek.
  • Budki lęgowe powinny być umieszczane jak najbliżej ziemi.
  • Przysmakiem bociana jest słoninka.

12.Rozwiąż zagadki:

Pod dachem ma gniazdo z gliny, na niebie kręci kółka.

Jej przysmak to są muchy, cóż to za ptak … (jaskółka)

Ma długi czerwony dziób na jednej nodze stoi.

Swe gniazdo na dachu splótł.

I każda żaba się go boi… (bocian)

Rano nas budzi swym głosem jak dzwonek,

ten mały szary ptak… (skowronek)

Po gałęziach kozły fika,

chętnie zjada tłuszcz z patyka… (sikorka)

Słychać ją w koło wśród sosen i buków,

jak woła wesoło – ku -ku… (kukułka)

Ptaszek ten od zawsze leczy chore drzewa.

I dlatego właśnie stuka zamiast śpiewać… (dzięcioł)

Dziób zakrzywiony, okrągłe oczy,

Na myszy poluje w nocy… (sowa)

  1. Wykonaj wybrane ptaszki z papieru:

https://www.youtube.com/watch?v=TydiW_FVyas

https://www.youtube.com/watch?v=YRGxaA1__FI

  1. Idź na spacer z rodzicami i posłuchaj śpiewu ptaków.     

              

TERMIN: 29.03-01.04.2021

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC

KARTY PRACY cz.3 s.41, 42, 43, 44,

ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE s.63-64

Karty pracy i zamieszczone poniżej materiały realizujemy w dogodnym terminie, wybierając elementy na dany dzień. Piosenki słuchamy codziennie.

  1. Posłuchaj wiersza D.Kossakowskiej pt. „Wielkanoc” i odpowiedz na pytania:

 

Na stole wielkanocnym jest bardzo kolorowo.

Kolorowo i smacznie i oczywiście zdrowo.

Mama upiekła mazurki, ciocia babkę zrobiła

A Hania ze swą siostrą baranka postawiła.

Baranek z cukru stoi pośród owsa młodego

Na stole się znalazło coś jeszcze bardzo pięknego.

Pisanki kolorowe zrobione przez rodzinę,

Mama, tata i babcia robili je przez godzinę.

Ala i siostra Hania też dzielnie pomagały.

Przygotowane pisanki w koszyczku układały.

Siedzi na nich kurczaczek, wygląda jak żółta kulka.

Jak promień słońca ciepłego, który się zakradł z podwórka.

Za chwilę mama przyniesie żurek z kiełbasą, sałatki,

Oraz roladę z szynki – ulubioną potrawę Beatki.

Wszyscy podzielą się święconką i złożą sobie życzenia.

Tradycja wielkanocna od wielu lat się nie zmienia.

Rozmowa na temat wiersza:

– Jak wygląda wielkanocny stół?

– Jakie potrawy się na nim znajdują?

– Co wykonała cała rodzina i włożyła do koszyczka?

– Jaka jest tradycja wielkanocna?

– Czego życzylibyście sobie i innym przy wielkanocnym stole?

 

  1. Posłuchaj piosenki pt. „Święta tuż, tuż”

https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08

 

3.Obejrzyj film wyjaśniający, co symbolizują pokarmy w koszyczku.

https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g

 

  1. Poruszaj się trochę z piosenką pt. „Najpierw skłon”.

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

  1. Wykonaj pisanki lub króliki z papieru:

https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE

 https://www.youtube.com/watch?v=eRbDGhGS1XU

  1. Idź na spacer z rodzicami. Zwróć uwagę na oznaki wiosny, co zauważyłeś(aś)?

Pozdrawiamy, życzymy zdrowych i spokojnych Świąt.